Tai Chi Chuan & Chi Kung

Oude schrijfwijze; Tai Chi Quan en Chi Kung
Taijiquan is een Chinese bewegingsleer voor een lang en gezond leven. Het heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld tot een verfijnd systeem van oefeningen.
Het vergt veel concentratie maar het is niet uitputtend of zwaar, omdat iedereen de oefeningen op eigen niveau kan uitvoeren. In China wordt Taijiquan tot op zeer hoge leeftijd beoefend. Als de mogelijkheden van het lichaam afnemen blijft de ontwikkeling van de geestelijke en energetische kracht doorgaan. Dat is een goede reden om op welke leeftijd dan ook met Taijiquan te beginnen.

Taijiquan omvat 3 aspecten:

  1. Beoefening van Taijiquan bevordert de gezondheid, maakt het lichaam soepel en de geest flexibel.
  2. Taijiquan is ontspannend voor de geest en wordt daarom ook wel ‘meditatie in beweging’ genoemd.
  3. Het is van oorsprong een zelfverdedigingskunst, waarbij gebruikt gemaakt wordt van geestkracht en energie i.p.v. spierkracht.

De nadruk van lessen ligt op het aanleren van een patroon van bewegingen, die we de vorm noemen. De vorm die we leren is de Korte Yang-vorm van Chi Kiang Tao. Afzonderlijke houdingen zijn als parels aan een ketting aaneengeregen en worden uitgevoerd in een langzaam en vloeiend tempo.
Door de vorm te beoefenen ontwikkel je de principes die aan Taijiquan ten grondslag liggen, zoals: evenwicht, coördinatie, timing, beweeglijkheid en innerlijke rust.

Een ander belangrijk onderdeel van de lessen vormt de Qigong. Letterlijk betekent dit: werken aan de levensenergie.
Qigong bestaat uit rustige en vloeiende bewegingen die die met aandacht op het ritme van de ademhaling worden uitgevoerd. De bewegingsleer vergroot niet alleen de lichamelijke en geestelijke ontspanning en prestaties, maar is ook uitermate geschikt voor het verminderen of genezen van chronische gezondheidsproblemen. Om deze reden wordt Qigong in Chinese ziekenhuizen veelvuldig als therapie toegepast.

Al oefenend werken we aan een betere energiebalans. Lichaam en geest worden in de Qigong als één geheel gezien. Door onvoldoende doorstroming van de levensenergie in de meridianen (energiebanen) kunnen er allerlei klachten ontstaan, zoals pijn, slapeloosheid, stijfheid, kou, vermindering van weerstand, ademproblemen, enz.
Bij de Qigong maken we gebruik van eenvoudige, direct toepasbare oefeningen. Deze kunnen lichamelijke klachten voorkomen en/of verminderen, doordat de energie in de meridianen beter gaat stromen.

Taijiquan en Qigong kent met name in de westerse wereld de laatste 10 jaar een enorme groei in populariteit. In China zie je de mensen deze bewegingen massaal in de parken doen.


Thomas Leder
info@deboogyoga.nl
www.deboogyoga.nl
06 36 09 99 97
Woensdag 19.15 – 20.15 uur

Marian Scherpenisse
info@deboogyoga.nl
www.deboogyoga.nl
06 36 09 99 97
Donderdag 19.00 – 20.00 uur en 20.15 – 21.15 uur

Charlotte Limpens
charlotte.limpens@home.nl
www.ling-fa.nl
013 535 46 57
Woensdag 15.45 – 16.45 uur

Joke van Nyendaal
joke@enokija.nl
www.enokija.nl
013 571 25 43
Donderdag 09.15 – 10.15 uur

  • Balans Oisterwijk

    Terburghtweg 3
    5061 LA Oisterwijk

    Route